Hagyományok

A debreceni kerékpársportnak komoly hagyományai vannak, a 19.-20. század fordulóján kettő nyitott kerékpáros pálya, un. Velodrom létezett a városban, a Vágóhíd utcán és a Nagyerdőn.

Az elmúlt évtizedekben több tucatnyi magyar bajnok kerekezett debreceni színekben és sok száz dobogón állt debreceni kerékpáros hazai és kiemelkedő nemzetközi versenyeken is.

Az elmúlt évek főként a DKSI klubban végzett szisztematikus és kiemelkedő szakmai-edzői munka eredményeként a Magyar Kerékpáros Szövetség a debreceni klubot a LENDÜLET PROGRAM egyik kiemelt partnereként és támogatottjaként a (MKSZ) stratégiájának egyik megvalósító partnerének választotta.


A múlt

A hőskor

Debrecen a kerékpár sportban mindig is jelentős szerepet töltött be. A 19. század végén Debrecenben kettő nyitott Velodrom működött, az egyik a Vágóhíd utcán, a másik a Nagyerdőn. Ebben az időben Magyarországon közel két tucatnyi hasonló létesítmény volt fellelhető, zömében salak, tömörített föld vagy beton pályák. Főként a helyi versenyeken való szereplés volt a cél.

A DVSC 1902 évi megalakulásakor kerékpáros szakosztállyal is rendelkezett.


Az első eredményes időszak

A debreceni kerékpározás első nagy fellendülése az 1950-1980-as években volt, amikor a debreceni Postás és a DVSC színeiben kerekezők országos bajnokságok győztesei, helyezettjei és válogatott kerettagok voltak.


A második eredményes időszak

Az 1990-2000-es évek eleje volt a következő fellendülés, amikor a DSI-DVSC klubok versenyzői száznál több bajnoki érmet nyertek, ifjúsági VB és VB résztvevők voltak, 29fő válogatott kerettag versenyzett debreceni mezben.


Magyarországi helyzet

Az MKSZ stratégiája és annak megvalósítása

A Magyar Kerékpáros Szövetség 2016-ban elfogadta a Kiemelt Sportágfejlesztési Programban (KSF) való részvételhez a támogatásokat biztosító állam által elvárt sportágfejlesztési stratégiát, amelynek címe: „Magyar Kerékpáros Szövetség sportágfejlesztési stratégia 2017-2024, sportági kitekintés 2025-2028”.

A fent említett Sportág-fejlesztési Stratégiában megfogalmazott célok elérése érdekében az MKSZ 2019-ben elindította a több évre szóló LENDÜLET PROGRAMOT, a program lényege, a Magyarországon működő, sikeres és elhivatott, utánpótlás neveléssel foglalkozó klubok hosszú távú fejlesztéséhez, fejlődéséhez egy igen jelentős anyagi, eszközökben és szolgáltatásokban, valamint edzők foglalkoztatásához kapcsolódó humánerőforrás támogatás.


A jelen

Közlekedési célú kerékpározás

Debrecenben alapvetően jók az adottságok a kerékpáros közlekedéshez, nincs jelentős szintkülönbség, nincs természetes víz, folyó, mely kettéosztaná a várost, nincs két irányba szétnyúló városszerkezet, melyeknek köszönhetően a belváros szinte minden városrész felől 15-20 perces kerékpározással elérhető. A kerékpáros infrastruktúra nagyon sokat fejlődött az elmúlt években, a kijelölt kerékpárforgalmi úthálózat hossza meghaladja a 100 km-t, és további fejlesztések vannak előirányozva az Új Főnix Tervben. Bővült a kerékpár tárolók száma a városban, jelenleg 240 helyszínen közel 2000 kerékpártároló található (forrás: EDC Kft.). A jövőben kiemelt prioritásként kell kezelni a környező településekkel összekötő kerékpár úthálózat kialakítását.


DKSI mint az utánpótlás és versenyeztetés bázisa

A letűnt debreceni kerékpáros versenysport utolsó bajnok generációja 2013-ban létrehozta a DKSI Debreceni Kerékpáros Sport és Szabadidős Ifjúsági Egyesületet azzal a céllal, hogy teret adjanak a debreceni országúti kerékpározás feléledéséhez. Az egyesület mellé állt támogatók és a következetes szakmai munka eredményeként a felnőtt csapat fennállása során először 2016-ban elindult a Tour de Hongrie kerékpáros körversenyen, majd 2017-ben ugyanezen versenyen versenyzőjük az összetett második helyet szerezte meg. Magyarországon ma a DKSI a legeredményesebb utánpótlás nevelő egyesület, ami a több száz hazai és nemzetközi dobogós helyezés, több tucatnyi bajnoki érem, sikeres EYOF szereplések, volt versenyzőjük World Tour csapatba történő bekerülése is fémjelez. Napjainkban kiemelt jelentőséget kap az utánpótlás létszámának növelése és a DKSI is hagyományos országúti klubból elindult azon az úton, ahol az utánpótlás korúak több szakágban is eddzenek, versenyeznek. 


A Magyar Kerékpáros Szövetség a kerékpársport fellendítésére indított Lendület Programjának egyik fő szakmai központjaként és ehhez kapcsolódóan támogatottjaként választotta ki a DKSI egyesületet, mint stratégiájának egyik végrehajtóját.


Fejlesztési koncepció

Debrecenben a motorizáció és a növekvő, erősödő egyéni közlekedés egyre zsúfoltabbá teszi a várost. Debrecenben átlagosan 310 személygépjármű (kertvárosi övezetben 550) jut 1000 lakosra (forrás: Fenntartható Városi Mobilitási Terv), mely a 3. legmagasabb érték az országban. Az aktív felnőtt lakosság (26-65 közötti korosztály) 41%-a autóval közlekedik. Ezzel szemben a 2011-es népszámlálási adatok alapján mindösszesen 7-8% körül mozog a kerékpárosok részaránya a városban. A Velopark megépítésével és a városi kerékpárút hálózatba történő bekapcsolással tovább nőne a kerékpározás népszerűsége, a kerékpársport ismertsége, továbbá a megépülő infrastruktúrák számos lehetőséget kínálnak szemléletformáló rendezvények megszervezésére.

Magyarország második legnagyobb és legnépesebb városában a biztonságos kerékpáros sportolás feltételei nem adottak, annak ellenére, hogy ebben a városban található az ország legeredményesebb kerékpáros klubja a DKSI, valamint a DSI nagyon eredményes triatlon szakosztálya.

Az országúti edzések a város környéki főutakon zajlanak, az utánpótlás korú sportolók forgalomban kénytelenek kerékpározni és ezért a szülők nem engedik gyermekeiket a kerékpáros edzésekre és más, „biztonságosabb” sportágakat preferálnak.

A kisebb gyerekek, illetve azok a szabadidős kerékpárosok, akik nem országúton, hanem erdei pályákon mountain bike vagy cyclocross kerékpározást szeretnének folytatni- akár rekreációs céllal, akár versenyszerűen-, azoknak a Nagyerdő természetvédelmi területén van csak lehetőségük erre.

A gyermekek kerékpáros oktatása és sportolása, valamit a Város kerékpáros szabadidő és rekreációs célú kerékpáros életének teret biztosítandó szükséges egy komplex, több diszciplinának helyet adó, biztonságosan körbekerített, alap infrastruktúrával ellátott VeloPark.


A VeloPark-ban szervezendő rendezvények esetében a fentiekben leírtak alapján szükséges, hogy a következő szintű versenyek megrendezése legyen lehetséges:

BMX Cross: Olimpiai versenyek kivételével az összes nemzetközi versenyforma, tehát felnőtt VB, EB, Ifjúsági VB, Világkupa

Cyclocross: az összes nemzetközi versenyforma, tehát felnőtt VB, EB, Ifjúsági VB, Világkupa

Országúti edzőkör: Nemzetközi kritérium versenyek, Országúti EB versenyközpontja, rajt és célterülete, Utánpótlás nemzetközi versenyek.

BMX Freestyle: A VeloPark területe, infrastruktúrája és kerékpáros központi megjelenításe alkalmas arra, hogy ideiglenesen telepített BMX Freestyle pályán az Olimpiai versenyek kivételével az összes nemzetközi versenyforma, tehát felnőtt VB, EB, Ifjúsági VB, Világkupa is megrendezhető.